Możliwy odbiór osobisty. Punkt odbioru zamówień: Łódź
"Publikacja daje odpowiedź nie tylko na pytania o miejsce edukacji międzykulturowej w pedagogice, o potencjalne obszary jej badań, ale o związek między środowiskiem życia a edukacją i funkcjonowaniem człowieka. Złożone problemy wielokulturowości, edukacji i człowieka wymagają systematycznych analiz, badań prowadzonych przez nauki społeczne i humanistyczne. Ta książka, reprezentując interdyscyplinarne podejście do tych kwestii, ma w tym zakresie niewątpliwy udział”. prof. Alina Szczurek-Boruta SPIS TREŚCI Wprowadzenie CZĘŚĆ I. DYLEMATY KSZTAŁTOWANIA SIĘ SPOŁECZEŃSTW WIELOKULTUROWYCH Rozdział 1. Ewa Dąbrowska, Akceptacja, obojętność czy wrogość? Czynniki warunkujące postawy Polaków wobec wielokulturowości Rozdział 2. Mariusz Wawrzyniak, Sprzeciw i aprobata dla wielokulturowości w telewizyjnych programach informacyjnych Rozdział 3. Sylwia Ryszawy, Wielokulturowość – szansa czy zagrożenie dla jednostki i społeczeństwa – opinie studentów pedagogiki Rozdział 4. Marcin Kolemba, Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk, Problemy społeczeństw wielokulturowych – analiza porównawcza sytuacji polskiej emigracji w Wielkiej Brytanii po II wojnie światowej i po Brexicie Rozdział 5. Anna Chańko, Emilia Wołyniec, Potrzeba rozwijania kompetencji międzykulturowych w wieloetnicznych społeczeństwach imigranckich na przykładzie zwalczania grup przestępczych w USA CZĘŚĆ II. POLITYKA EDUKACYJNA W KONTEKŚCIE PROBLEMATYKI MIĘDZYKULTUROWEJ Rozdział 6. Marta Bem, Badanie poziomu kompetencji międzykulturowych nauczycieli i warunki brzegowe dla ich rozwoju Rozdział 7. Ilona Nowakowska-Buryła, Edukacja międzykulturowa dziecka z perspektywy pedagogów i rodziców Rozdział 8. Alina Szwarc, Dobór treści kształcenia podstawą dialogu międzykulturowego we współczesnej szkole Rozdział 9. Przemysław E. Gębal, Urszula Majcher-Legawiec, W stronę inkluzji uczniów z doświadczeniem migracyjnym. Nauczanie języka polskiego jako drugiego w świetle rozwoju glottodydaktyki i glottopedagogiki międzykulturowej Rozdział 10. Renata Mistarz, Kaszubskie doświadczenia w zakresie edukacji dwujęzycznej w aspekcie polityki językowej Rozdział 11. Joanna Sacharczuk, Polityka pamięci a sytuacja szkolnictwa na przykładzie miasta Białegostoku CZĘŚĆ III. IDEE EDUKACJI WIELO- I MIĘDZYKULTUROWEJ A PRAKTYKA EDUKACYJNA Rozdział 12. Andrei Harbatski, Edukacja szkoły wyższej w systemie kultury (na przykładzie Republiki Białoruś) Rozdział 13. Anna Młynarczuk-Sokołowksa, Praca z grupą zróżnicowaną kulturowo – wybrane zagadnienia Rozdział 14. Marta Guziuk-Tkacz, Dorota Pakuła-Tamou, Transkulturowe dzieci. Eksperyment przedszkolny Rozdział 15. Katarzyna Gutowska-Polińska, Jak prowadzić dialog edukacyjny w szkole i innych placówkach (oświatowych, kulturalnych), aby sprzyjać kreowaniu i rozwojowi społeczeństw wielokulturowych Rozdział 16. Agnieszka Sołbut, Szkoła otwarta na Innego. Dobre praktyki z zakresu edukacji międzykulturowej – na przykładzie Szkoły Podstawowej Nr 26 im. Stanisława Staszica w Białymstoku Rozdział 17. Elżbieta Krysztofik-Gogol, Taniec w realizacji idei edukacji międzykulturowej – propozycje metodyczne Rozdział 18. Katarzyna Jas, Kapitał społeczno-kulturowy Śląska Cieszyńskiego i jego wykorzystanie przez osoby starsze
Aby napisać i opublikować recenzję musisz się zalogować.