Teksty zgromadzone w nieniejszym tomie przybliżają sylwetki poszczególnych autorek piszących na przestrzeni ostatniego stulecia, dokonując ponownego mapowania polskiej historii poezji i przywracając należną w niej rolę twórczości kobiet. Tym samym, opisując „osobne” dokonania literackie, poszukują pokrewieństw i powiązań między poetkami, śledzą wspólne im tematy i tendencje, pytają o tradycję tej poezji. Nie chodzi jednak o budowanie nowego kanonu, lecz o refleksję nad formami czy formułami obecności poetek w historii polskiej literatury. Autorki i autorzy szkiców znajdują kulturowe oraz metodologiczne zaplecze dla języka, który pozwoli im na snucie opowieści o poetkach niedostosowanych do tradycyjnych historycznoliterackich ram, diagnozując jednocześnie przyczyny tego niedopasowania. Swoje miejsce w różnych, nieraz nieoczywistych konfiguracjach, zyskuje w ten sposób kilkadziesiąt poetek, od autorek młodopolskich po debiutujące po obecnym stuleciu. „Autorzy pomieszczonych w książce szkiców stanęli w obliczu pytania: czy istnieje własna poezja kobiet i jakie jest jej miejsce na mapie polskiej literatury XX i XXI wieku. Monografia Formy (nie)obecności… przynosi uzupełnienie białych plam w historii twórczości lirycznej, a zebrane w niej studia, analizy i interpretacje nie tylko rekonstruują i rewidują przebieg procesu historycznoliterackiego, ale także przewartościowują pokutujące przez lata ustalenia. To ważna i odkrywcza książka odsłaniająca niedostrzegane zazwyczaj oblicze poezji kobiet”. prof. UŚ dr hab. Joanna Dembińska-Pawelec Joanna Grądziel-Wójcik – dr hab. prof. UAM, zajmuje się historią literatury i sztuką interpretacji, zwłaszcza polską poezją współczesną, ostatnio tą pisaną przez kobiety. Autorka książek m.in.: Zmysł formy. Sytuacje, przypadki, interpretacje polskiej poezji XX wieku (Kraków 2016) i Przymiarki do istnienia. Wątki i tematy poezji kobiet XX i XXI wieku (Poznań 2016). Agnieszka Kwiatkowska – dr hab. prof. UAM, badaczka polskiej literatury współczesnej, szczególnie twórczości awangardzistów oraz pisarstwa kobiet; autorka monografii Tradycja, rzecz osobista. Julian Przybosia wobec dziedzictwa poezji (Poznań 2012). Edyta Sołtys-Lewandowska – dr nauk humanistycznych, pracuje w ramach grantu NCN nad książką o polskich poetkach, bada literaturę współczesną, szczególnie poezję kobiet i postsekularną. Autorka monografii O „ocalającej nieporządek rzeczy” polskiej poezji poezji metafizycznej i religijnej drugiej połowy XX i początków XXI wieku (Kraków 2015).
Aby napisać i opublikować recenzję musisz się zalogować.