Możliwy odbiór osobisty. W księgarniach w całej Polsce
Teksty zawarte w tej książce poświęcono różnorodnym narracjom (powieściom, pamiętnikom) powstałym w okresie rewolucji francuskiej (1789-1800). Autorka poszukuje odpowiedzi na pytania o relację opowieści do wydarzeń, fikcji do rzeczywistości, co w tak burzliwym i doniosłym okresie historii Francji stanowiło problem ogromnej wagi. Stawianych pytań jest więcej: o rolę pamięci (zbiorowej i indywidualnej), formę świadectwa przekazywanego potomności, aspekty literatury zaangażowanej, o językowe i estetyczne rozwiązania, jakimi posłużyli się pisarze, by opowiedzieć i przedstawić niezwykłość rewolucji. Mamy do czynienia ze studium, które na tle istniejących w tym zakresie opracowań wyróżnia się rozmachem, bogactwem poruszanej problematyki i oryginalnym ujęciem metodologicznym. IstniejewprawdziedziełorównieambitneiwieloaspektowezatytułowaneRaconterla Révolution (Opowiadać o rewolucji), ale jego autorką jest... ta sama Regina Bochenek-Franczakowa,należącadziśniewątpliwiedościsłejczołówkipolskichromanistów,niekwestionowany autorytet w dziedzinie badań nad literaturą francuską XVIII i XIX wieku. Książka W cieniu gilotyny. Studia o narracjach z czasów rewolucji francuskiej (1789-1800)nie jest bynajmniej zwykłym przekładem francuskojęzycznej publikacji autorki; otrzymujemy ujęcie nowe, poszerzone, oparte w większości wypadków na własnych tłumaczeniach tekstów. Polskojęzyczny czytelnik uzyskuje tym samym dostęp do pracy o wielkich wartościach poznawczych, ukazującej francuską literaturę narracyjną o tematyce rewolucyjnej w znacznie pełniejszym niż dotychczas świetle, omawiającej zagadnienie w sposób gruntowny. Z recenzji prof. dr. hab. Wiesława Malinowskiego Regina Bochenek-Franczakowa- romanistka, literaturoznawczyni, profesor zwyczajny w Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest autorką licznych publikacji poświęconych francuskiej powieści oświecenia (Le Personnage dans le roman par lettres (1760-1782), Abrys, Kraków 1996) oraz czasów rewolucji francuskiej (Raconter la Révolution, Peeters, Louvain 2011), a tak-że specjalistką w zakresie badań nad twórczością George Sand (Présences de GeorgeSand en Pologne, Peter Lang, Frankfurt am Main 2017).
Aby napisać i opublikować recenzję musisz się zalogować.